woensdag 5 december 2012

Ten Boer bekert Veendam 2 er uit

Veendam 2 knock-out
Aan de succesreeks van de Schaakclub Ten Boer lijkt geen einde te komen. Gisteravond 4 december werd Veendam 2 verslagen met 3-1. Ook een 4-0 was zelfs mogelijk geweest als Piet Beetsma zich in het zicht van de overwinning niet had vergaloppeerd en een pion van zijn tegenstander de overkant  zag bereiken.


Zelf mocht ik met wit een Koning-Indische partij - zie hieronder - tegen Bart Romijn spelen. Zonder dat we het van elkaar wisten, waren we vooraf al vermoeid door de Sinterklaas-gedichten, cadeaus kopen en daarnaast hebben sommigen in deze wereld nog af en toe zelfs een redelijk zware werkdag.

Snel spel

De opening ging in een hoog tempo en vanzelfsprekend houdt dat wat nonchalante zetten in, ook wel zwakke zetten genoemd of zelfs foute zetten.

Bart was de eerste die hiervan profiteerde. Op de 15e zet offerde hij al een paard met schaak. Ik keek het  gegeven paard echter even in de bek en weigerde het cadeau koppig en ruilde vervolgens gewoon met de loper.
Desondanks taxeerde ik mijn eigen stelling direct na het offer als hopeloos en baalde al weer van mijn te snelle spel. Om te winnen kon zwart het rustig aan doen in mijn ogen. Vroeg of laat zouden alle positionele voordelen (open diagonaal a1-h8, open f-lijn, mijn koning op de tocht) rendement opleveren. Bart koos voor een snellere behandeling van de stelling. Dat werd mijn redding. Na een kleine pionnenruil in het centrum offerde Bart met pionschaak nog een tweede keer. Dit keer had ik geen keus en nam de pion.

Wederopstanding

Toch was juist het tweede offer het begin van mijn wederopstanding. Eerst werd een toren terug naar "af" gestuurd, zwart's dame min of meer vastgenageld in huize "d8" en zwart zijn toren moest op a8 lange tijd op de reservebank zitten, voordat hij in actie kon komen. Ondertussen creëerde ik met steunpunt f4 een opmars richting de koning van zwart. Veld g5 kon bezet worden met paard, vervolgens de h-lijn met een toren. En ondanks dat Ta8 toch nog in actie kwam via de b-lijn en zelfs nog een schaakje uitdeelde op b2 was er geen houden meer aan.  Nog eens offerde zwart een toren op f4 in de hoop mijn dame te vangen. Mijn blonde, sneeuwwitte dame trok zich echter niets van het zwarte, verwarringzaaiende, geweld aan en drong via g6 zwarts stelling binnen met dodelijke dreigingen.Zwart dacht, door er gezellig op f6 naast te gaan staan, zich te redden. Met een mokerslag werd de koning een seconde later knock-out geslagen.

De zettenreeks:
   Klaas Dijkhuizen (Ten Boer) - Bart Romijn (Veendam 2) d.d. 4-12-2012

1 d4 Pf6 2 Pf3 g6 3 c4 Lg7 4 Pc3 d6 5 e4 c6 6 Le2 0-0 7 0-0 Pbd7 8 Le3 e5 9 d5 c5
10 h3 a6 11 Dc2 Ph5 12 g3 Pb6 13 Kg2 f5 14 Pf4† (geen moment naar gekeken, wel naar f4 met doorbraak) Lxf4 15 Lxf4 exf4 16 Ld3 fxe4 17 Pxe4 f3† (schijnoffer 2)  18 Pxf3 Lxh3†

 19 Kxh3 Txf3 20 Kg2 Tf7 21 Tae1 (optimisme maakte zich weer van mij meester) Pc8 
22 f4 b5 23 Pg5 Tf6 24 Th1 bxc4 25 Lxc4 Tb8 (oppassen op combinaties van zwart) 

26 Pxh7 Txf4 (niet naar gekeken, want desnoods neem ik op f4 met beter positiespel, dacht ik)
 27 Dxg6 (eerder voor zwart gevaarlijk dan voor wit) Txb2† 28 Te2 Txe2† 29 Lxe2 Tf7
 30 Pg5 Df6 en nu mokerslag ...

Voor de goede oplossers, gul als ik ben, een pepernoot, niet voor niets is mijn naam Klaas.

Piet verzamelde tegen Freddy de Raad inmiddels wat extra pionnetjes, ruilde alles af en zou ook gaan winnen. Zoals gemeld zag hij een laatste redmiddel over het hoofd en kon wel door de grond zakken.

Jan Pilon kende ook zo te horen geen grote problemen tegen Famke Ferwerda. Jammergenoeg zijn dames in de schaakwereld nog altijd redelijk zeldzaam. Zo'n fantastische sport met kunst, creativiteit, enig spelinzicht, rekenen, tactiek, psychologie, maar ook uithoudingsvermogen en af en toe zelfs knappe sporters, iconen voor de jeugd zijn er zelfs soms bij. De dames en trouwens ook veel heren weten niet wat ze missen.

Dan hebben we clubicoon Albert Prins nog, nog net geen Prins Albert. Hij speelde een degelijke partij, was geen moment in gevaar, maar dacht een stuk minder lang na als zijn tegenstander, Wim Smit. Dat voordeeltje betekende stapje voor stapje ook nog de iets betere stelling en in de slotfase wist hij een "hardloper" in de gevangenis te gooien en won, hetgeen de 3-1 betekende.

De volgende ronde kunnen we onze borst alvast nat gaan maken. Unitas of Haren wordt het en op papier zijn beide een stukje sterker. We zullen zien wat het wordt, onze reputatie begint bekend te worden.

2 opmerkingen:

Omlandia 1 herrijst als een feniks uit zijn as tegen NEC Delfzijl

Omlandia overlopen en langdurig op achterstand Zaterdag 13 april. Op een mooie lentedag staat in Ten Boer de return tegen NEC Delfzijl op he...